Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

KKN Mahasiswa Series #49: Mengungkap Keajaiban “Batang Napier” Untuk Menghitung Perkalian

oleh | Agu 13, 2024

Mengungkap Keajaiban “Batang Napier” Untuk Menghitung Perkalian

SD Negeri 02 Wonosari, 13/8/2024 – KKN Tim II UNDIP memperkenalkan metode baru untuk menghitung perkalian menggunakan media Batang Napier kepada guru dan siswa kelas 3 SD N 02 Wonosari, Desa Wonosari, Kecamatan Gondangrejo, Kabupaten Karanganyar.

Program ini bermula dari anggapan bahwa matematika merupakan ilmu yang sulit dan tidak menyenangkan. Hal tersebut membuat Siti Aisyah, salah satu mahasiswa KKN Tim II UNDIP dari Program Studi Matematika berinisiatif untuk memperkenalkan media Batang Napier untuk menghitung perkalian.

Batang Napier merupakan salah satu media pembelajaran matematika untuk menghitung perkalian, khususnya bilangan cacah.

Program ini dimulai dengan pembahasan dasar materi matematika yang telah diperoleh dari pembelajaran sebelumnya. Pengenalan media Batang Napier dibantu dengan poster yang berisi tabel Batang Napier.

Dilanjutkan penjelasan mengenai cara menggunakan media Batang Napier dengan beberapa contoh. Kemudian siswa/i ikut serta mempraktikkan sehingga memahami cara penggunaan Batang Napier untuk menyelesaikan perkalian. Kegaiatan ini diakhiri dengan latihan soal yang diberikan kepada siswa/i untuk melihat seberapa pemahaman yang diperoleh.

Program ini berlanjut dengan memberikan penjelasan mengenai fungsi dan cara penggunaan Batang Napier kepada guru kelas tiga SD N 02 Wonosari dibantu dengan adanya modul yang telah dibuat sebelumnya. Hal ini bertujuan agar penggunaan media Batang Napier dapat diteruskan kepada siswa/i pada angkatan seterusnya.